Tuesday, May 27, 2014

Agar-agar Lapis Milo Susu

Assalammualaikum....

Apa yg sesuai di makan di kala musim panas ni yea? Semestinya yg sejuk huahuaaa...jom cuba resepi agar-agar lapis milo susu ni...



Sumber : DAPUR TANPA SEMPADAN & AZIE KITCHEN

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 paket (10 gram) agar agar serbuk
400 ml susu sejat
800 ml air
1 helai daun pandan, disimpul
3/4 cawan gula pasir
3 camca besar milo
Secubit garam



CARA MEMBUATNYA :-)
Satukan serbuk agar agar dan gula pasir, kacau rata. Tuang susu sejat dan air. Masukkan daun pandan, masak hingga mendidih, guna api sederhana dan kacau selalu hingga agar agar larut dan keluarkan daun pandan.

Bagi dua agar agar tadi (kurang lebih 600 ml). Satu bahagian ditambah dengan milo, dan satu lagi masukkan secubit garam. Kacau rata dan tuang dalam periuk berasingan dan biar atas api kecil.

Ambil 200 ml adunan susu, tuang dalam loyang 8 inci x 8 inci x 1inci. Biar beku sedikit, kemudian tuang 200 ml adunan milo. Biar beku sedikit dan ulang lagi hingga habis (3 lapisan susu dan 3 lapisan milo).

Simpan dalam peti sejuk hingga betul betul keras. Potong dan boleh hidangkan. Sedap dimakan sejuk sebagai pencuci mulut. 



CATATAN MAT GEBU :- Anda boleh juga mencakar sedikit permukaan setiap lapisan yang beku sebelum menuang lapisan yang baru jika anda takut ia tidak melekat. Mat tapis setiap kali sebelum menuang lapisan baru. Loyang yang mat guna, mat letak atas tuala dapur yang telah dibasahkan untuk mempercepatkan proses membeku dan didekatkan dengan kipas angin. Nak mudah boleh simpan sekejap dalam peti sejuk... Selamat mencuba!!

No comments:

Post a Comment